Monday 16 May 2016

Yok Bandung Yok!!!!

Jalan-Jalan Ke Bandar Bandung

Assalamualaikum dan selamat siang...

Ehhhh...sudah ada slang Indonesia nampaknya disitu...
maklumlah baru balik dari indon...

Hihihi...

Kalau nak tau saya baru sahaja pulang dari bercuti di Bandung Indonesia..Saya pergi x lama 3 hari 2 malam jer iaitu dari 12hb Mei 2016 sampai 14 Mei 2016...
sebab masa tu pikir x nak anakku si amal farhanis tu cuti sekolah lama2 sangat...karang tertinggal pulak mata pelajaran yang penting..

Okey...sebenarnya sy dah book lama da tiket flight ni dalam Ogos 2015 kalau x silap...
sy pergi sekeluarga lebih kurang RM1100++ harga tiket dengan menaiki Air Asia.

Mulanya dan booked hotel Rumah Anda di sekitar bandung...tapi bila Bulan 4 saya konpemkan dengan hotel...tengah renovation katanya...saya pun apa lagi terus mencari-cari hotel yang menepati citarasa saya iaitu ada breakfast, wifi,playground utk anak-anak dan ada swimming pool.

google punya google terjumpalah Summer Hills Hotel..harga pun oklah..
untuk Deluxe Room ( 2 katil queen) hanya RM 350++ siap ada breakfast lagi.

Travel agent pulak sy memilih Dom Travel Agent ..kenapa??? sbb bila saya baca komen pelancong yang pernah menempahnya masing-masing berpuas hati dengan perkhidmatannya.
Harganya juga berpatutan dimana driver disediakan beserta kereta hanya RM 359+ lebih kurang untuk 3 hari juga..

apapun, jom kita layan gambar-gambar yang sempat sy snap di sana..

Day 1 -


Nie gelagat Iqbal dan zara masa di Senai International Airport...nasib baik diorang x Nampak kedai mainan kat hujung tu..kalau tidak feengsan mama nak membayarnya...






 
Kami bertolak dalam jam 1130 waktu Malaysia..tertera di tiket flight pukul 1230 cam tu sampai..
saya pun ingatkan 1 jam je dalam flight ..rupanya perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam 50 minit... dan waktu Msia masa sampai adalah jam 1.30 ptg...

 
Masa ni tengah menunggu bapak super kita datang..
 



 
bila ternampak penyanyi jalanan teringat si Tegar penyayi dari Indon tuh..Bapak Tauchid ni bgtau duu pun Tegar pernah menyanyi jalanan....apa dipanggil yer saya x ingat pulak namanya...




Es Campur

 
Nasi Ayam Bakar Penyet
 
Oleh kerana perut pun dah berbunyi jom kita singgah makan di Resoran Wong Solo...salah satu restoran yang terkenal di Bandung...Nasi Ayam Penyet dia memang ada rasa...lagi2 ayam kampong kan...nyum....nyum...
kos 6 orang makan disini lebih kurang RUPIAH 264,000...dan duit RM dalam RM70.00++ cam tuh..

 
Nama jalan2 kat sini memang agak susah dibunyikan..maklumlah..orang Jawa..
 
 
Summer Hills Hotel
Summer Hills Hotel terletak di Jalan Setrasari No 10 lebih kurang 30 minit perjalanan dari airport.

 
 
Ada taman mini arnab dan burung belakang tuh...macam-macam ada di hotel nih..


 
 
Dalam hotel sempat ambil gambar ni jer...tapi suasan hotel ni memang cantik dan nyaman serta dingin sudah pastinya...maklumlah atas bukit kan...

Petang nya saya pergi ke Taman Kopo dimana terdapat banyak factory kain sulam bandung dan pakaian yang murah-murah disitu...

Gambar pun x sempat diambil...

Day 2

 
Makanan sarapan dia agak sedap jugak...dan yang sy perasan makanan disini agak kurang pedas berbanding Msia....






Tenang jer landskap sebelah restoran masa sarapan ni..tapi hati saya yang tak tenang takut si Iqbal n zara terjatuh dalam kolam...



De Ranch ,Lembang




 






 
Aiskrim yogurt+ susu lembu fresh...saya agak kurang boleh minum sikit susu ni...


Masa nak balik ada bapak offer urut pulak...husband saya pun x melepaskan peluang berurut jugak...
dah lama x berurut katanya...

Ini bapak Tauchid yang saya katakana tuh..umurnya lebih kurang 62 tahun tapi masih sihat okey...
anak-anak pun senang dengan dia...


Floating Market, Lembang




 
Tiket masuk Floating market 70,000 Rupiah utk 3 dewasa tapi dapat claim air 3 cawan macam kat atas ni...jadilah kan..

Ikan emas kat sini memang sangat gemok2..tapi sayang x boleh goreng..ikan ni hanya hiasan okey...







 
Sepanjang Jalan Cihampelas, gedung seluar Jeans yang terkenal disini....

 


 
Gurami Asem Manis

 
Fruit Bunch dan Mee Goreng
 
Perut pun dah lapar..kami pun singgah di Kedai Makan Belacan yang terkenal disini...makanan dia memang sedap dan lebih murah daripada di Kedai Makan Wong Solo.harga utk 6 orang makan sekitar Rupiah 259,000.

Day 3

Pagi hari ke 3 saya hanya sempat ke Kartika Sari untuk membeli kek lapis dan jajan kata orang Johor..
Saya sempatlah membeli roti Begelen, Kek Lapis Bandung, Kek Brownies Almond, Dodol dan beberapa jenis Kerepek.

Gambar pula x sempat ambil...


 
Lontong Daging Mayasari dan Lontong ayam adalah makanan Indonesia yang sempat dibeli di Lapangan Terbang Hussein SastraNegara Bandung...
Nasi yang dibungkus daun ini berisi ayam dan daging...sedap rasanya tapi pedas kalau tergigit cilinya...

 
Baki duit yang tinggal hanya dalam RM 161 duit Malaysia..dan bila ditukar di Malaysia harga belian hanya RM270 per 1,000,000 RUPIAH berbanding masa jual iaitu RM 320.00
dah rugi RM 50.00 disitu...
 
Apapun, bagi yang merancang ke Bandung, saya cadangakan supaya anda memilih hari bekerja untuk kesana..kerana waktu libur (cuti) jalan di sana memang sentiasa sesak...
Lagi satu kalau nak bercuti ke sana lebih baik memilih 4H3M hari atau 5H4M supaya anda dapat pergi ke semua tempat menarik di sana..
 
In Shaa Allah, jika ada rezeki saya ingin ke Bnadung lagi kerana banyak lagi tempat menarik yang belum saya pergi...
 
Bai...
 

No comments:

Post a Comment